Wednesday, January 6, 2010

TENET...TENET

Semenjak buka tahun baru ni dah bberapa hari aku tak update blogku ni.....rindu plak nak mencoret sepatah 2 kata....aiseh bkn apa..busy aja dgn facebookku...sampaikan aku lupa pada blog kesayangan aku ni....

Dunia serba canggih sekarang ni memang kita semua tak lari dari nak berchatting...mlayari intenet..lebih2 lg bila diperkenalkan dgn facebook,friendster,tagged n myspace....tapi aku rasa yg pling kepopularan skarang jatuh kepada............jeng..jeng...jeng..FACEBOOK...wah rata2 kwn2 aku smua ada facebook..x kira dr rmaja sklh sampai kan org dah berumur...

Tapi bukan aku nak cakap plak internet ni terbahagi kpd 2 kategori...satu adanya kebaikan..kdua adanya kburukan...kebaikannya bila tercipta laman sembang mcm yahoo massenger n mirc..di situ lah kita dapat berhubung dgn kawan2 yg dekat mahu pon yg jauh...laman mcm facebook n lain2..bole merapatkan silaraturahim dgn kwn2 yg lama terputus hubungan...korang byang kan lah..dari facebook ni ler aku dapat mencari smula kwn2 lama yg study dulu..alahai sronok aaa...lebih2 lagi kwn2 ikip n jaipetra...kwn2 sklh ada ler sket2...mybe dah ramai x kenal aku sbb dah berubah....Juga tempat mencari maklumat di yahoo..google..bagi student2 nak wat assingment n then bagi kami juga yg dah bkerja utk mlayari n mncari ttg isu2 smasa n mmbuat kertas kerja...wahhhh......rugi sape tak msuk intenet..cpat2..broband dah de..stremyx dah de..yg terbaru P1 plak...

Kedua keburukanya mmg ler ada..dah terserlah dari zman aku study dulu lagi...kdg2 kita tgk segelintir dr chatters yg suka berchatting di ym n mirc...berbual ttg perkara2 di luar batasan cerita2 lucah...aku penah terbaca dlm satu akhbar ttg budak yg berumur 8thn berchatting di ym..merahsiakan identitinya sendiri...bercakap lucah dgn chatters2 yg lain..walhal dia masih budak...Allah...tu di luar negara..belom di malaysia...Juga tersebarnya fitnah2 yg tak munasabah..gambar2 super impose....mnggunakan yahoo n google utk mncari bahan2 lucah..dan menonton video2 lucah di internet....Bagi pndapat aku lah bg ibubapa yg pnya anak rmaja baik ler letak password pd pc..or software yg tak bole anak2 kita utk mlayari laman2 lucah...sediakan payung sbelom hujan...

Akhir kata...ilmu itu pelita hidup..tapi manfaat lah ilmu itu dengan sebaiknya..kerana tanpa ilmu gelap gelita lah hidup kita..peace to intenet...n safe to all tennegers....

2 comments: