Monday, January 18, 2010

MCD N PUDING TRIFLE



Smlam aku n hubby ku teringin nak mkn kat luar..hari mnggu ler katakan so..kami pon gi ke Teluk Chempedak...mkn MCD sambil menikmati suasana pantai yg indah..romantis..gitu..hehe...burger prosperity ayam..wahhh...besh siot..pedasssss sodap..hubby aku lak order burger prosperity double dging...lama gak kitaorg dok TC...sambil borak2 bkn slalu aku dpt gi jln2 weekend camni..hubby aku kan busy aja...





Dan hari ni aku teringin nak mkn puding triffle yg aku ambil rsepi dari cousin ku..besh siot...sape2 nak resepi aku dgn baik hati nya aku rajin mnaip ni..hehe:

bahan2nya:
  • 1 kek gulung/swiss roll or kek coklat(silver bird)
  • 1 tin koktail buah
  • 1 kotak jeli(instant-NONA-brasberry)

Utk kastard:
  • 41/2 sudu tepung kastard
  • 1 tin susu cair
  • gula 3 sudu(kalu kek silver bird)
  • atau gula 4 sudu(kalu kek glung)

Cara2nya:

  1. potong kek gulung n susun dlm bekas/loyang
  2. asingkan buah dlm tin n sirapnya
  3. kastard di campurkan dgn sdikit air n di kacau,susu cair di msak atas api perlahan.Campurkan kastard tadi dgn gula n sirap koktail,sambil kacau2 spayatak berketul,kacau hingga pekat,tutupkan apin sejukkan dlm 1-2 mnit.Tuang ke atas kek glung tadi sbg lapisan kedua
  4. susun buah koktail atas lapisan kastard(lpisan ketiga)
  5. jeli di msak dgn mngikut arahan diblakang kotak jelin slepas disejukkan 1-2mnit,dan tuang sbgai lapisan yg paling atas..
  6. sejukkan dlm peti ais n bole dimakan....nyum222.........

No comments:

Post a Comment